Del 1

Praktisk informasjon fra A til Å

 

Bekreftelse på plass
I februar hvert år sendes det ut et «Bekreftelse på plass» skjema. Her bekrefter dere at dere vil beholde plassen, gir beskjed om eventuelle ønsker om endringer av plassen og setter inn riktige kontaktopplysninger, dersom det har vært endringer i disse vi ikke har fått. Skjemaet skal leveres inn innen 1.mars.

Bleier
Barn som bruker bleier må ha dette med til barnehagen. Vi har kurver inne på stellerommet med barnas navn på der dere kan legge bleiene. Når det er ca 5 bleier igjen henger vi opp lapp på plassen med ønske om fler.

Brukerundersøkelse
I februar hvert år sender vi ut en brukerundersøkelse til alle foreldrene i barnehagen. Deres tilbakemeldinger er sterkt ønsket, og vi tar med oss disse når vi starter jobben med neste års Årsplan i mars. Dere er herved sterkt oppfordret til å fylle den ut, og bruke den direkte påvirkningsmuligheten brukerundersøkelsen gir dere.

Bursdager
Når et barn har bursdag vil vi at barnet skal være i fokus. Vi henger ut flagg og «bursdagskasse»- med bilde av bursdagsbarnet i, ved inngangen til avdelingen. Barnet lager sin egen krone, og får velge noe ekstra å spise til fruktmåltidet. Barna kan her velge mellom fruktsalat med vaniljeyoghurt, banan is eller grove vafler. I tillegg har vi en bursdagssamling for barnet på avdelingen, med barnet i sentrum. Her er det litt ulikt hvordan de gjør det på avdelingene, men fokuset på barnet er likt.

Dugnad
Vi har ingen tradisjon for årlige dugnader, men forbeholder oss retten til å innkalle ved behov/ gjennomføring av prosjekter

Faste feiringer
Vi har også noen faste feiringer gjennom året:

24.oktober                 Høstsuppe/ FN dagen
Desember                   Nissefest, Lucia og julemiddag
06.februar                  Samenes dag
21.februar                  Kong Harald har bursdag
Uke 6                          Karneval
Mars                           Barnehagedagen
Fredag før påske     Påskefrokost
Mai                            17.mai feiring
Uke 24                      Sommerfest

Ferie/ fri
Barnehagen er stengt i uke 28+29+30, julaften, nyttårsaften, 5 planleggingsdager og alle bevegelige helligdager. Onsdag før skjærtorsdag stenger vi kl 12.00.

Foreldrebetaling
Foreldrebetaling er satt til makspris, som er 2910 kr pr mnd, men kan endres i samarbeid og forståelse med en enstemmig foreldregruppe. Betaling for kost, 410 kr, kommer i tillegg, kostpengene følger selvkostprinsippet. Faktura blir utsendt på e-post og innbetalingsfrist er den 10 hver måned, dersom betalingen ikke er mottatt innen utgangen av gjeldende måned bortfaller plassen automatisk. Trenger dere utsettelse, annen innbetalingsdato eller det skjer andre uforutsette hendelse, ta direkte kontakt med daglig leder med en gang.

Prisliste:
Hel plass                                                                                                         2910 kr
80% plass       (88% betaling)                                                                     2561 kr

Matpenger kommer i tillegg
Hel plass                                                                                                         410 kr
80% plass                                                                                                       410 kr

Søskenmoderasjonen er minus 30% på første søsken og minus 50% på den/de neste. Vi her i Små Spirer Gårdsbarnehage tilbyr ikke plasser under 80%.

Foreldresamarbeid/ info/ forventninger/ avklaringer
Det formelle foreldre/ foresatte samarbeidet blir ivaretatt av Samarbeidsutvalget/SU i barnehagen. Her sitter eier/ daglig leder, en representant fra de ansatte og en forelder/ foresatt fra hver avdeling. Utvalget har mellom 2 og 4 møter i året, og er et fora der dere som foreldre/ foresatte kan ta opp saker dere er opptatt av, vil endre på, komme med innspill til etc. Dette gjør dere gjennom å ta opp saker med foreldrerepresentantene deres, som tar det videre til utvalget. Foreldrerepresentantene velges på foreldremøtet ved oppstart av nytt barnehageår.

Vi har ulike måter å informere dere på, men det vi bruker absolutt mest er e-post. Her mottar dere praktisk informasjon fra daglig leder, glimt/ info og månedsplaner fra avdelingene og innkallinger og referater fra SU møtene.

Som foreldre/ foresatte har vi et sett av forventninger til dere, akkurat som vi regner med at dere har til oss. Vi mener det er viktig at disse forventningene uttrykkes, for å unngå misforståelser og konflikter.

Våre forventinger til dere er:
• At barna har det de trenger på plassen sin av klær og skiftetøy, se punktet klær.
• At dere leser det vi sender ut av informasjon, både praktisk og dokumentasjon av det vi driver med, og følger opp dette.
• At dere gir beskjed dersom barnet ikke kommer i barnehagen, både ved sykdom og fri.
• At dere holder syke barn hjemme.
• At dere tar opp det dere tenker på direkte med oss. Det er vi som kan gjøre noe med det!
• At dere vet at vi alltid har barnets beste i tankene, også i de situasjonene som er vanskelige, og der dere ikke nødvendigvis er enige i valgene våre.

Foreldresamtaler
Dere får tilbud om to foreldresamtaler i løpet av året, en første halvår, og en andre halvår. Foreldresamtaler første halvår er obligatorisk

Foreldremøter
Vi har foreldremøte på høsten. Her kan dere ta opp ting dere lurer på, og det velges en SU representant. De siste åra har vi kombinert foreldremøtene med et foreldreforedrag, der vi har hatt eksterne foredragsholdere som har tatt for seg «Mobbing i barnehagen», «Relasjoner med barn» og “Trygghetssirkelen”. Dette har vært veldig gode foredrag, med litt for dårlig oppmøte. Vi har imidlertid innsett at det kan ta litt tid å innarbeide nye vaner, så vi har valgt å prøve dette et år til. I år kommer en foredragsholder fra “Mitt Valg” hit, da vi er i gang med å bli sertifisert som en “Mitt Valg”- barnehage. For mer info se: http://www.determittvalg.no/barnehage/

Fotografering
Vi har fotografering i barnehagen i løpet av våren. Da kommer “Utestemme” hit, og tar både gruppe, enkelt og søskenbiler. Bildene blir tatt “i farta” med håndholdte kameraer, noe vi har veldig gode erfaringer med. Bildene er digitale, og dere får tildelt en kode, slik at dere kan logge dere inn å se på, og bestille bilder selv. Bildene blir tatt ute, så tenk på dette når dere bestemmer dere for hva barna skal ha på seg. Vi vil også presisere at vi ikke kan ta ansvar for at klærne er flekkfrie, og håret perfekt, når bildene tas. Vi vil alltid gjøre vårt ytterste for å få fine bilder, men vil at dere skal tenke på at dette er barnehagebilder, der det skal tas bilder av 43 barn, pluss søskenbilder, og ikke studiobilder. Vi vil ha gjenkjennelige bilder, som speiler barnehagehverdagen vår. Vi garanterer heller ikke for at alle barn blir tatt bilder av. Her går barnas beste først, så dersom et barn gråter, ikke vil eller er tydelig utilpass, tvinger vi det ikke.

Garderoben
Det er viktig at dere holder orden i garderoben! Dette letter både vår og renholdspersonalets jobb, og hjelper dere til å holde oversikt over hva som finnes og hva som trengs på plassen. Vi innfører nå fra oppstart barnehageåret 2018/2019 en ny rutine der alle må ta med skifteboksen og kurven hjem hver fredag. Da har dere helgen til å se over/ evnt fylle opp slik at barna har alt de trenger på plassen på mandag. På fredag blir plassen vasket. Vi begynner nå i år også med å gi ut stoffposer til hvert enkelt barn ved oppstart, som skal henge på plassen, og brukes til å sende hjem vått/møkketetøy i. Denne posen brukes gjennom hele barnehageløpet.

Hente
Når barnet blir hentet vil vi gjerne fortelle dere litt om dagen, og om hva barnet har opplevd. Vi har forståelse for at ikke alle har tid og mulighet til dette hver dag, men forventer uansett at dere gir beskjed om at barnet er hentet, og at dere er innom plassen for å få en oversikt over evnt våte klær som skal hjem, påfyll av skiftetøy, beskjeder etc.

Høytider
Her i barnehagen har vi til nå markert høytidene jul og påske. I Rammeplanen står det at barna skal bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen, og per nå er det bare kristendommen som er representert. Har vi andre religioner og livssyn, representert i barnehagen, som vi ikke vet om, gi oss beskjed!

Vi markerer i år:
Jul
• Nissefest
• Lucia
• Julemiddag
Påske
• Påskefrokost

 

Kjernetid
Vi har kjernetid mellom 09.30 og 14.00. Dette innebærer at de planlagte aktivitetene og oppleggene våre foregår i dette tidsrommet. De som skal på tur går samlet fra barnehagen kl 09.30. Det er derfor viktig at dere gir beskjed dersom dere kommer senere. Har gruppa gått før dere kommer, må barna leveres på turstedet. Skogsgruppa på Skogstrolla er ikke tilbake i barnehagen før ca 14, og barn som er med der, må hentes i skogen dersom de hentes før.

Klær
Vi er en barnehage som er mye ute både på tur og ellers i barnehagehverdagen, og dette stiller ekstra krav til foresatte, og deres oppfølging på klesfronten. Dette gjelder spesielt i den kalde og våte årstiden. Da er vi helt avhengige av at barna har nok og riktige klær, samt nok skift på plassen, slik at vi kan være ute store deler av dagen, samtidig som barna holder seg varme og tørre. Et annet aspekt er barna og deres selvfølelse, når de står der uten det de trenger, og vi ikke får gått ut, og alle får med seg det som skjer. Selvfølgelig kan dette skje, men ved gjentagende hendelser vil vi kalle dere inn til en samtale, for å snakke om hvordan / hva som skal til for å løse situasjonen. Vi vil ved enhver slik hendelse uansett gjøre alt vi kan for at barnet ikke skal oppleve dette som ubehagelig, da det er foresattes ansvar at alt er i orden, og barnet ikke har noen mulighet til å påvirke dette.

Så hva betyr dette for dere i praksis? Vi har delt opp kles/ innkjøpslisten i årstider og vi begynner innerst:

Dette trenger barna høst/vår
• Ullundertøy, ullsokker
• 2 sett tykk ull, bukse/ genser og/ eller fleectøy, jakke/ genser/ bukse
• Overtrekks dress/ bukse+ jakke
• 2 sett regntøy
• 2 sett regnvotter med fòr
• Hals
• Vanter
• Luer
• Joggesko/ overgangssko
• Gummistøvler

Innhold som skal være i skiftekurven hos Solstrålene høst/vår
• 1 bukse
• 1 genser
• 2 par sokker
• 2 sett undertøy
• 2 body/ t- skjorte
• 2 strømpebukser

Innhold som skal være i skiftekurven hos Skogstrolla høst/vår
• 2 bukser
• 2 gensere
• 2 par sokker
• 2 sett undertøy
• 1 t- skjorte
• 1 strømpebukse

Dette trenger barna vinter
• Ullundertøy, genser/ bukse/ sokker
• 2 sett tykk ull, genser/ bukse og/ eller fleece sett, genser/ bukse
• Ullsokker, tykke
• 2 par med votter
• 2 par regnvotter med fòr
• Vinterlue som beskytter godt.
• Hals/ balaklava
• Cherrox
• Vintersko

Innhold som skal være i skiftekurven hos Solstrålene vinter
• 2 sett med ull body/ genser/ stilongs/ strømpebukse
• 2 sett sokker

Innhold som skal være i skiftekurven/ sekken hos Skogstrolla vinter
• 2 sett med ull genser/ strømpebukse
• 2 sett tynne ullsokker
• 2 sett undertøy
Ett sett legges i skiftekurven, ett sett skal i sekken.

På vinteren vil vi at barna kommer i ull på morgenen!

Dette trenger barna sommer
• Shorts/ t- skjorte/ genser/ bukse/ sokker
• 2 sett regntøy
• Solhatt/ caps/ sommerlue
• Sandaler
• Sko, joggesko/ småsko
• Regntøy
• Gummistøvler
• Solkrem

Innhold som skal være i skiftekurven hos Solstrålene sommer
• 1 t- skjorte
• 1 genser
• 1 bukse
• 1 shorts
• 2 bodyer
• 2 sokker
• 1 strømpebukse

Innhold som skal være i skiftekurven/ sekken hos Skogstrolla sommer
• 1 t- skjorte
• 1 genser
• 1 bukser
• 1 shorts
• 2 undertøy
• 2 sokker

Vi skjønner at dette kan se voldsomt ut, men dette er faktisk arbeidsklærne til barna deres! Ofte forandrer også været seg i løpet av dagen, og det er da viktig at vi har det vi trenger for å justere påkledningen etter været.

Det er også viktig med nok skift, se kles/ innkjøpsliste/ liste over innhold i skiftekurv. På fredag må alle ta med skifteboks og/ eller kurver hjem for påfyll/ gjennomgang. Daglig leder sender ut kleslister på e-post i forkant av hver årstid, slik at alle vet hva som forventes av tøy.

Tips!

  • Tenk komfort når du sender barnet i barnehagen, å unngå klær som reduserer bevegeligheten. Tenk på hva du synes er behagelig å ha på! Spesielt på vinteren er det fint om barna har på seg ulltøy når de kommer. Da er det enklere å kle på når vi skal ut, og så er det jo helt nydelig å gå i bare stilongsen!
  • Pass på at vinterdressen er romslig og lett å bevege seg i, samtidig som det er plass til nok tøy under på kalde dager.
  • Dyrt er ikke alltid best! Følg med på tester av barneklær og sko. De dukker alltid opp i forbindelse med oppstart av barnehage og skole.
  • Følg med på tilbud og kampanjer på sko og klær. Disse dukker også alltid opp, i takt med at sesongene skifter, og her kan det være mange penger å spare.
  • Spør oss om det er noe du lurer på! Listen vår er hverken uttømmende eller fasit.

 

Levering
Å levere fra seg det mest dyrebare man har kan oppleves som vanskelig for mange, noe vi har stor forståelse for. Det er ikke lett å gå ifra et barn som gråter, samtidig opplever vi at jo mer usikker og utydelige foreldrene er ved levering, jo mer opprivende oppleves avskjeden for barnet. I de tilfellene der foreldrene er utydelige ved levering, sier hadet mange ganger, men ikke går, er nølende og usikre i avskjeden eller er på gråten oppfatter barnet denne usikkerheten, og den overføres dermed til barnet. Det barnet oppfatter er da at dette ikke er trygt, her vil jeg ikke være, mamma/ pappa vil ikke at jeg skal være her, og stoler ikke på de som er her. Disse følelsene er det ikke barnet som skal romme, de er det vi voksne som har ansvar for. Synes du det er vanskelig med levering, snakk med oss.

Vi har mange gode strategier for å gjøre leveringen god, men er avhengig av at dere som foreldre er tydelige. Her gjelder det faktis å late som! Framsnakk barnehagen og de som jobber der, vis med all tydelighet ovenfor barnet at her skal det være. Og så er det er helt greit å stå utenfor døra til barnet slutter å gråte, det er helt greit å be oss om å ringe for å fortelle hvordan det går og det er helt greit visst du må gråte litt- men gjør det i bilen!

Miljø
Vi har fokus på miljø, kildesortering, bærekraft og matsvinn. Vi ønsker blant annet å bruke så lite papir vi klarer, og bruker derfor e-post der det er mulig. Vi komposterer og kildesorterer papir, plast, glass og metall. Vi bruker gjenbruksmaterialer der vi kan, og har fokus på å holde forbruket nede, bland annet ved å reparere der vi kan, i stedet for å kjøpe nytt. Når vi er ute i naturen tar vi alltid med oss søpla hjem, både vår egen og den vi finner på veien, og snakker om forsøpling i naturen og konsekvensene av denne.

Mobilbruk
Vi vil at mobilen skal ligge i bilen ved levering og henting, og at eventuelle samtaler avsluttes før du går ut av bilen. Det at du kommer er noe av det viktigste som skjer i løpet av dagen, og barnet både trenger, og fortjener din fulle oppmerksomhet. Vi opplever det som svært forstyrrende at foresatte har private samtaler i fellesområdene, og ber om forståelse for at vi «freder» denne stunden på dagen.

Opplysninger til barnehagen
Etter at dere har takket ja til plass vil dere motta et velkommen brev, barnehagens årsplan og et skjema som heter «Opplysninger til barnehagen». Det er her vi innhenter alle praktiske opplysninger vi trenger, og det er derfor viktig at dere fyller ut skjema grundig. I tillegg til alle praktiske opplysninger har vi satt opp et punkt med mor/ fars utdanning/ jobb/ hobby/ interesser. Dette fordi vi ønsker å involvere dere som foreldre/ foresatte mer i prosjektene våre, og dette er enklere når vi får oversikt over den kompetansen som finnes i foreldregruppa.

Oppsigelse
Oppsigelse må leveres skriftlig. Oppsigelsesfristen er på 2 mnd, regnet fra den 1 i påfølgende mnd. Man kan ikke ha oppsigelsestiden i månedene juni og juli og skal barnet slutte ved barnehageårets slutt må oppsigelsen være levert innen 1. mars. Har man akseptert tilbud om barnehageplass fra 1. august, kan plassen sies opp tidligst 1. august i samme kalenderår.

Overgang barnehage/ skole
Det siste året i barnehagen begynner skolestarterne våre i Skoleklubben. Dette er noe vi opplever at barna både ser frem til, og begynner å bli klare for. Overgangen fra barnehage til skole kan ofte virke stor for barna, og Skoleklubben skal bidra til at denne overgangen blir mindre. Målet vårt er at barna skal glede seg til skolestart! Vi har fokus på at barna skal bli selvstendige, mestre og utvikle en god selvfølelse. Vi jobber med å vekke en interesse for skoleforberedende aktiviteter som bokstaver, tall etc. Vi vil at barna skal bli trygge på seg selv, kunne ta kontakt med voksne og barn på en god måte, og kunne samarbeide.

Råde kommune har utarbeidet en fast rutine mellom barnehage og skole, som alle skoler og barnehager i kommunen følger. I løpet av oktober det siste barnehageåret blir dere som har skolestartere innkalt til et eget foreldremøte, der vi informerer om Råde kommunes rutiner ved overgang barnehage/ skole.

Overgang fra Solstrålene til Skogstrolla
Når sommeren nærmer seg tar personalet på Skogstrolla mer kontakt med 3 åringene våre, der det er naturlig. Samtidig blir de med på tur sammen med den Skogstrollsgruppa de skal gå sammen med det neste året. Dvs Skogstrolla minus Skoleklubben. Vi har veldig gode erfaringer med å gjøre det på denne måten, og pleier å ha veldig gode overganger. I og med at vi er mye sammen, på samme sted, kjenner alle barn alle voksne og vår erfaring er at overgangen er størst for foreldrene, siden både organisering og oppfølgingen på Skogstrolla foregår på en annen måte enn på Solstrålene. I tillegg arrangerer vi et foreldremøte i mai/ juni for de foreldrene som har barn som skal over på ny avdeling, der vi informerer om overgangsrutinene våre, og der dere kan stille spørsmål dersom det er noe dere lurer på.

Plandager
Vi har 5 plandager i løpet av året. Da er barnehagen stengt. Vi har valgt å spre disse plandagene ut over hele året, for å få kontinuitet i den pedagogiske jobbingen vår. Der vi får det til legger vi plandagen samtidig med skolene sine.

Reduksjon i foreldrebetaling
Familier med en samlet bruttoinntekt på til sammen 25.000 kr i måneden kan søke om redusert foreldrebetaling. Søknadsskjema ligger på Råde kommunes hjemmeside:

https://www.rade.kommune.no/Handlers/fh.ashx?MId1=10245&FilId=1290

Soving
Dere må ha med sovevogn i barnehagen, som enten kan stå her fast, eller dere tar med fram og tilbake. Oppi vognen må dere ha et innhold som passer til årstidene. Vi har satt opp et forslag:
Hele året:         Seler, fluenetting, noe godt å ligge på, for eksempel skinn
Vinter:             Pose egna for kulde
Sommer:          Teppe, eventuelt lett dyne

Som hovedregel legger de barna som skal sove seg etter lunsj, mellom 11 og 11.30. Denne rutinen er det ikke alle barn som har når de begynner, men vi vet av erfaring at de fort kommer inn i denne rytmen. Det er noe helt annet å være i barnehagen enn hjemme, så når lunsjen er inntatt er de fleste klare for å legge seg. Vi har en tavle i garderoben der vi skriver opp hvor mye de sover, slik at dere til enhver tid har oversikt over dette.

Barn som har behov for flere lurer i løpet av dagen får selvfølgelig det, og vi tilrettelegger for hvert barn etter deres behov. Når barna sover sitter detalltid en fra personalet sammen med dem og passer på, slik at ingen sover uten tilsyn.

Når barna trapper ned på soving er det denne personen som vekker og følger opp sovingen. Når det gjelder nedtrapping og soveslutt oppfordrer vi dere til å ha en dialog med oss, siden det er vi som ser hvordan dette påvirker barnet. Det kan også være forskjell på hva barnet trenger av søvn når det er hjemme og når det er i barnehagen. Vi har ingen regel på når barna er for store til å sove, og barna kan fortsette å sove selv om de går over til Skogstrolla.

Sykdom
Sykdom er uunngåelig i en barnehage, men vi jobber kontinuerlig med rutiner for å begrense smitte så godt vi kan. Et av de viktigste tiltakene vi har på forebygging er håndvask. Både barn og foresatte skal foreta en grundig håndvask før barnet leveres på avdeling om morgenen. Foresatte kan også bruke desinfiseringen som henger ved inngangen, men vi vil at barna skal gjennomføre håndvask. Ellers skal barn og ansatte i barnehagen vaske hendene før de spiser, lager mat og etter toalettbesøk. Personalet skal i tillegg vaske hendene etter bleieskift og stell, og etter tørking av snørr og andre kroppsvæsker.

Ved oppkast gjelder 48 timers regelen! Barn som har kastet opp SKAL være hjemme i 48 timer, etter siste gang det kastet opp. Vi vet det er ubeleilig, og at barna ofte er i god form før det har gått 48 timer, men de er smittebærere! Så for å unngå spredning, og at enda flere barn og foreldre må være hjemme, er dette en absolutt regel.

Ellers er hovedregelen at barnet må ha god almenntilstand, og kunne følge barnehagens aktiviteter, for å være i barnehagen. Det er personalet som til syvende og sist avgjør om det er forsvarlig for et barn å være i barnehagen. Når det er noe som «går» på avdelingen, eller i barnehagen, sender daglig leder ut e-post, slik at dere som foreldre kan være ekstra obs. Vi følger Folkehelseinstituttets anbefalinger når det gjelder sykdom og smittevern, og er det noe du lurer på er det bare å gå inn på hjemmesiden deres: www.fhi.no.

Tilvenning/innkjøring
Når dere har fått barnehageplass her hos oss, blir dere i løpet av forsommeren oppringt av en pedleder på Solstrålene, og invitert hit på besøk. Dette fordi vi opplever det som veldig positivt at dere får komme til barnehagen for å se hvordan vi har det, og hilse på oss som jobber her og de barnet skal gå sammen med på avdeling før oppstart. Ønsker dere flere besøk før sommerferien avtaler vi de fortløpende.

Per dags dato praktiserer vi 3 dagers tilvenning her i barnehagen, men vi er åpne for andre ønsker, og tilpasser tilvenningen etter barnas behov. 3 dager er imidlertid et minimum. Første tilvenningsdag er mor/ far med hele dagen, og vi pleier å starte med en kort dag på et par tre timer. Dag to er foresatte med barnet på starten av dagen, og drar fra barnehagen etter forholdsvis kort tid. Barnet sover i barnehagen, og blir gjerne hentet etter at det har sovet og spist. Akkurat hvordan denne dagen skal være avtales med foresatte. Dag tre kjører vi vanlig/ litt kortere dag, men foresatte må være tilgjengelige.

Vi jobber kontinuerlig med å forbedre innkjøringene våre, og skal i år lage bildekort til barna i forbindelse med oppstart. Vi ber dere derfor om at dere har med bilder av barnets nærmeste omsorgspersoner, eventuelle kjæledyr eller andre ting som er viktig for det. Kortene skal barnet ha her i barnehagen, slik at overgangen ikke blir så brå, og slik at barnet har noe kjent her som kan gi det trygghet og trøst.

Tomgang
Det er forbudt å la bilen stå på tomgang- alltid og uansett! Vi skjønner at det kan være fristende på hustrige og kalde dager, men for oss er det først og fremst et sikkerhetsspørsmål. Vi vil ikke ta sjansen på at barn kan ta seg inn i biler som står på tomgang, med de følgene det kan få. Ei heller ikke at eldre søsken sitter alene i biler som går på tomgang, av samme grunn.

Vold i nære relasjoner
Vold i nære relasjoner er et område det har vært stort fokus på de siste årene. Fokuset har vært størst på skole og barnehagenes meldeplikt, hva man skal se etter og når man skal melde.

I sammenheng med dette har vi her i barnehagen drøftet egen praksis, og blitt enige om hvordan vi her i barnehagen skal håndtere dette. I praksis betyr dette at vi har nulltoleranse for å melde ved mistanke om vold, som igjen betyr at vi alltid melder dersom et barn kommer med uttalelser om opplevd vold. Alltid, uansett! Dette vil jo også bety at vi kommer til å melde på «feil» grunnlag, og det vet vi, men det er ikke vår oppgave å vurdere om et barn snakker sant eller ikke i disse tilfellene, og vi vurderer det slik at vi heller vil melde feil i enkelte tilfeller, enn å ikke tørre eller ta feil vurderinger der vi har rett. Det vi imidlertid alltid gjør i slike tilfeller er å «nøste».

Avdelingene

Solstrålene
Solstrålene blir i barnehageåret 2018/2019 en avdeling med 16 barn i alderen 0-3 år, som vil holde til i nye lokaler ved siden av kjøkkenet. Her jobber vi prosjektbasert og er opptatt av å se barns spor. Vi har en rekke prosjekter gjennom året som er satt i gang ut fra barnas interesser. Hver mandag og onsdag går avdelingen på tur, da går vi fra barnehagen 9.30 og spiser lunsj i skogen før vi går tilbake til barnehagen og legger barna. Hver tirsdag og torsdag har avdelingen ansvar for dyrene, da gir vi dem mat og vann, samt gjør rent etter behov. Vi mater også fiskene hver fredag, da rullerer vi på barna. En gang i måneden sender vi ut glimt-brev til foreldrene via e-post. Dette inneholder blant annet ett månedsbrev om hva avdelingen jobber med, hva vi skal jobbe med fremover, generell informasjon og viktige datoer.

Dagsrytme på Solstrålene:
06.30 – 08.00 Lek inne på avdelingen
08.00 – 08.30 Frokost
08.30 – 10.00 Planlagte aktiviteter
10.00 – 10.30 Lek
Ca. 10.30- 11.00 Lunsj
11.00 – 13.00 Bleieskift, legging. Leke tid for barn som ikke sover.
13.00 – 13.30 Fruktmåltid med havregryn/müsli og brød.
13.30 – 17.00 Lek inne/ute

 

Skogstrolla
Skogstrollene er en avdeling med 27 barn i alderen 3 – 6 år. I tillegg til å jobbe prosjektbasert og følge barns spor, er vi opptatt av gode opplevelse ute. Vi har derfor valgt å alltid ha en barnegruppe i skogen. Vi har delt barnegruppen i tre, så hver gruppe deler på å være en uke, tirsdag– fredag, i skogen om gangen. I skogen har vi ny grillhytta med muligheter for å varme seg, og en uteplass til å lage mat på. De to gjenværende gruppene jobber henholdsvis med dyr og prosjekt som tema. Mandag, onsdag og annenhver fredag har Skogstrolla ansvar for dyrene. Da steller, mater og koser vi med dyrene, og gjør eventuelt annet forefallende arbeid på gården. De gruppene som ikke har skogsuke, har turdager tirsdag og torsdager.

Dagsrytme på Skogstrolla
Lek på avdelingen 06.30 – 07.30
Frokost mellom 7.30 – 8.30
Lek inne eller påkledning 8.30 – 9.30
Aktivitet el tur 9.30
Lunsj ca 10.30 – 11.00
Frukt ca 13.30
Turgruppa tilbake ca 14.00
Lek inne/ ute 14.00- 17.00

 

Vår profil

Profilen vår er bygd på tre grunnsteiner: Uteliv, kosthold og dyr. Disse tre grunnsteinene ligger i bunn for alt vi jobber med, og i alt vi er.

Uteliv
Vi liker å være ute! Men vi vil samtidig at det skal være en positiv opplevelse, så vi er ikke ute uansett. Vi vil at barna skal oppleve glede ved å være i fysisk aktivitet, og avdelingene har hver sine turdager. Solstrålene er på tur mandag og onsdag, mens Skogstrolla har tirsdag og torsdag. I tillegg har Skogstrolla alltid en gruppe som er i skogen hele dagen fra tirsdag til fredag. Det er tre grupper som rullerer og er i skogen hver tredje uke. Fredag er begge avdelingene på gården. Vi har flere ulike plasser vi går tur til, men har en fast plass der vi har grillhytte, bålplass og utekjøkken.

Naturen byr på uendelige muligheter, utfordringer og opplevelser som vi vil legge til rette for, slik at barna her i barnehagen blir glad i, vil ivareta og føler respekt for naturen. Barna får utvikle grunnleggende motoriske ferdigheter, kroppsbevissthet, får prøvd ut egne grenser og utvikler et positivt selvbilde gjennom ulike mestringsopplevelser i naturen. Barna trenger ikke leker når vi er ute i naturen. Da settes fantasien i gang, og de finner alt de trenger rundt bena sine. Naturen utfordrer, utvikler og senker konfliktnivået. Her er det nok plass til alle!

Gjennom å være mye ute føler vi årstidene på kroppen. Vi ser hva som skjer i naturen gjennom året. Vi følger dyrelivet, ser naturen våkne om våren, blomstre om sommeren, vi høster sopp og bær på høsten, og ser naturen forberede seg og trekkfuglene flyr sørover før kulden senker seg og vinteren kommer.

Kosthold
Vi her i barnehagen mener det er viktig å legge grunnlaget for gode matvaner tidlig. Vi vil være med på å legge dette grunnlaget, og legger derfor stor vekt på å tilby barna et sunt og variert kosthold. Vi lager det aller meste av maten fra bunnen av, og har varm lunsj hver dag. Alle måltider serveres i barnehagen. Alt brød vi spiser baker vi selv, og her er det bare fantasien som setter grenser for innholdet. Vi baker med flere ulike melsorter og smaksetter med både epler, gulrøtter, ulike frø og det som ellers måtte passe. Mange av barna synes også det er gøy å være med å bake, og da får de selvfølgelig lov til det! Det serveres grønt til alle brødmåltider. Dette kan være alt fra tomat, agurk og paprika til salat, rødbet, suragurk og oliven.

Vi bruker minimalt med sukker og har erstattet dette med for eksempel rosiner og bananer. Til bursdager får barna velge mellom ulike alternativer som fruktsalat, banan is og grove vafler. Vi har aldri hatt kaker i barnehagen i forbindelse med bursdager eller andre feiringer, men baker til jul, og andre høytider der dette er naturlig, da vi synes det er viktig å ta vare på tradisjonene våre.

Dyr
Dyra og deres velferd er en daglig del av vårt arbeid sammen med barna. Hos Skogstrolla har hver gruppe faste dager hos dyra. Da gjør de rent hos alle dyrene, gir dem mat, kos og plukker egg. Dette er viktig kvalitetstid for oss, og barna lærer mye av dette. De ser livets gang ved både død, nytt liv og gjennom nytteverdien vi har av dyra. Hos Solstrålene kan alle de som vil være med til dyra, de dagene de har dyrestellet. Det skrives opp på tavla ute hvem som har vært med den dagen.

Gårdshjul

Høst
• Innhøsting grønnsakhage/drivhus
• Tresking/ skuronn
• Samle halm til grisene
• Høste havre til julenek
• Pløying
• Høstså
• Tømme komposten
• Gjøre rent hos hønene
• Fylle halm hos grisen
• Ormkur kattene

Vinter
• Måke snø
• Hogge ved
• Sette ut grøt til nissen
• Hente juletre
• Fylle halm hos grisen

Vår
• Klargjøre drivhus og grønnsakhage
• Tømme kompost/gjødsle
• Forså i drivhus og grønnsakhage
• Våronn- harve/ så/ tromle
• Sette poteter
• Gjødsle med komposten
• Vanne
• Luke
• Spise når det er klart!
• Fylle halm hos grisen
• Ormkur til kattene
• Flåtmiddel til kattene
• Gjøre rent hønsehuset

Sommer
• Vanne
• Luke
• Spise når vekstene er klare!

 

Samarbeidspartnere

PPT- pedagogisk psykologisk tjeneste.
De holder til på Familiehuset i Råde og skriver på hjemmesiden til kommunen: «PP-tjenesten skal i samarbeid med andre kommunale instanser bidra til at barn og unge med særskilte behov møter barnehage, skole og samfunn som er tilpasset deres evner og forutsetninger, tar disse barna/unge på alvor og ser positivt på mangfoldet de representerer. PPT er en tjeneste for alle barn, unge og voksne med særlige behov og skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndige vurderinger der loven krever det. Mange foreldre er usikre på OM eller NÅR de skal kontakte PPT. Vi oppfordrer til tidlig kontakt mens problemene er små. Foreldrene kan gjerne ta kontakt selv eller gjennom barnehage/ skole. Sammen vil vi prøve å finne fram til barnets sterke sider og interesser, for å forandre på eller avhjelpe det som er vanskelig».

Eksempler på vansker som PPT arbeider med:
• Lærevansker
• Språk og talevansker
• Lese-, skrive- og regnevansker
• Sosiale vansker, eks. mobbing
• Funksjonshemninger
• Utviklingsforstyrrelser med f.eks atferdsvansker
• Emosjonelle vansker/relasjonsvansker
• Spørsmål i forbindelse med skolestart
• Oppdragelsesspørsmål

PPT når du på tlf nr: 69295035 

Helsestasjon
Holder til på Familiehuset og skriver: «Vi er et tilbud til alle helt fra tidlig i svangerskapet til du har fylt 20 år. Vi kan tilby svangerskapskontroller av jordmor, helsekontroller av helsesøster, lege og fysioterapeut, vaksinasjon, veiledning og støttesamtaler. Helsestasjonen er et forebyggende tilbud med fokus på å hjelpe den enkelte til å kunne møte livets utfordringer. Vi samarbeider med andre tjenester både i kommunen og utenfor, blant annet PPT, barneverntjenesten, barnehagene, skolene og sykehus. Du trenger ingen henvisning for å kontakte oss. Velkommen til helsestasjonen!».

Helsestasjonen når du på tlf nr: 69295020/ 69295050.

Barnevern
Holder til på Familiehuset og skriver: «Er du forelder og er bekymret for barnet ditt eller du føler at du ikke helt strekker til selv? Kanskje er du/dere i en vanskelig livssituasjon på grunn av ytre omstendigheter, samlivsbrudd, sykdom, rusproblemer o.a. Ta gjerne kontakt for en samtale. Bekymrer du deg for omsorgen til et barn du kjenner som nabo, familie eller på annen måte? Da bør du vurdere å ta kontakt for å drøfte situasjonen. Du kan være anonym for familien det gjelder – og også ovenfor barnevertjenesten».

Barnevernet når du på tlf nr: 69295033

Familieteamet
Holder til på Familiehuset og skriver: «Familieteam er et forebyggende tiltak rettet mot barn og ungdom. Familieteamet har fokus på kartlegging av ressurser som barnet/ungdommen, familien og nettverket har, og arbeider for å løse familiens utfordringer ved først og fremst hensiktsmessig bruk av de ressurser som familien og nettverket har. I tillegg til foreldre/familier, kan også ansatte i for eksempel skole, barnehage, SFO mfl, ta kontakt og legge fram saker/ problemstillinger knytta til arbeidet med barna/ ungdommene.

Eksempler på temaer/spørsmål som du/dere kan ta opp med oss:
• grensesetting
• struktur/rutiner i hverdagen
• søvn
• søskenproblematikk
• barns tanker rundt skilsmisse
• samspill/ kommunikasjonsproblemer mellom barn, barn-barnehage/ skole
• konflikter med barnet/ungdommen

Vi her i barnehagen har et godt samarbeid med alle disse instansene, og har jevnlig både tverrfaglige møter og andre faste fora der vi kan drøfte problemstillinger og saker vi lurer på. Vi kan drøfte saker både anonymt og med navn. Drøfter vi med navn skal det imidlertid alltid innhentes samtykke fra dere som foreldre i forkant. Vårt mål er og alltid ha en tett og åpen dialog med dere, visst det er noe vi undrer/ bekymrer oss over, slik at dere ikke blir overrasket når vi kommer med en forespørsel om samtykke.

 

Kontaktinfo

Solstrålene
Mobil: 47 47 45 09
E-post: post@smaaspirer.no

Skogstrolla
Mobil: 92 62 11 30
E-post: post@smaaspirer.no

Katrine/ kontoret
Mobil: Ring avdelingen- så får de tak i meg, eller du får privatnummeret mitt.
E-post: post@smaaspirer.no

Barnehagens adresse:
Aker Gård- Tesalaveien 68
1640 Råde